Glasbena idilika 7. 6. 2013

Jonas Kullhammar
Nekateri jazz opredeljujejo kot ameriško klasično glasbo. Razlogi za to so upravičeni, vendar sta harmonija in forma povzeti po obstoječih afriških in evropskih glasbenih elementih ter združeni na novih temeljih. Marsikdo jazza verjetno niti v snu nebi povezal z nordijskimi državami, ki veljajo za dominantno silo black metala in valilnico nekaterih najbolj ekstremnih metal bandov. Vendar je Skandinavija na svetovni jazz zemljevid postavila nekaj najbolj vplivnih, pomembnih in inovativnih jazz glasbenikov. Spomnimo se samo Esbjörna Svenssona, prvega evropskega jazz akterja, ki se je pojavil na naslovnici prestižne revije Down Beat, pa avantgardnega trobentača Nilsa Pettera Molvaerja ali pa Buggeja Wesseltofta in Jana Garbareka. Skandinavske države jazz navdušencem ponujajo močne glasbeno izobraževalne programe in široko podporo, kar brez dvoma prispeva k razvoju in napredku jazza v teh državah.

Glasbeniki iz omenjenih držav so se in se še danes v svojem ustvarjanju ogibajo izrazito ameriškemu pristopu. In čeprav ima švedski jazz korenine v bogati in častitljivi tradiciji, ki se je začela v 30. letih prejšnjega stoletja, in jasen nordijski zvok, ki ga navdihuje skandinavska ljudska glasba, so se očitki kljub temu pojavljali.

Jonas Kullhammar, švedski tenor saksofonist, si je svetovni renome že pridobil s serijo avdio izdaj. Zven nekaterih se je močno spogledoval z inovacijami Johna Coltranea, spet druge so navdih našle v linijah Sonnya Rollinsa ali pa Lewa Tabackina. Vendar je vedno znal povezavo z ameriškim jazzom ohraniti zgolj v smislu improvizacije ter jo razširiti v svojem stilu. Album »Basement Sessions, Vol. 1« je izšel lansko leto pri portugalski založbi Clean Feed Records. Poleg Jonasa sta pri njegovem nastanku sodelovala še Torbjörn Zetterberg, bas in Espen Aalberg, bobni. Zasedba je ustvarila prvinski izdelek, ki prikazuje zanimiv glasbeni fluid. Kullhammarjev saksofon potisne band v nove višave in kljub temu, da gre za tri obetavne improvizatorje, je v ospredju pihalo, ki brezmejno okolje raziskuje na podlagi diskretno ustvarjenih vzorcev ritem sekcije. Občasno subtilne in mehke linije prekine glasen glasbeni diskurz in čeprav improvizacijski vložki ob prvem poslušanju zvenijo zapleteno, se kmalu izkaže, da temeljijo na izredno sproščenem odnosu in razpoloženju. Ritem sekcija deluje podporno in stimulativno ter daje Kullhammarju dodaten navdih. »Basement Sessions, Vol.1« je zgrajen po principih bopa v katerih se skriva moderna improvizirana interpretacija švedske folk glasbe. Izdelek tako nedvomno ne zanemarja korenin, vendar gre trio zelo neposredno preko njih.

Kljub temu, da je jazz na Švedskem višek ustvarjalnosti doživel v 50. in 60. letih prejšnjega stoletja, se zdi, da je zapuščina navdihujoč biser mlajšim generacijam. Po tem obdobju je namreč od tam prišlo veliko talentiranih in cenjenih glasbenikov in očitno je, da besede o tem, da se na tistem koncu ravno v tem času dogaja zlata doba jazza, zgolj osvetljujejo dejstvo.

Jonas Kullhammar bo 5. julija nastopil v Križankah v sklopu 54. Jazz festivala Ljubljana. 

Glasbena idilika 07.06.2013 by Glasbena_Idilika on Mixcloud

Ni komentarjev:

Objavite komentar